Koho by nezajímalo, jak začínal Steve Jobs nebo Bill Gates. Přednášky o jejich stylu, či zasvěcené životopisy jsou pravidelně mezi bestsellery či top na youtube.
Možná ale v té přehršli informací může zaniknout s čím se do přípravy business plánu pustit. Nabídnu tedy takovou jednoduchou strukturu, kterou jsou se naučil a používám při prvním hodnocení prezentovaných projektů, ať skutečných, nebo těch pouze v představách jejich tvůrců.
Nazval bych koncept 4P, jenže to číslo postupem času rostlo snad až do desítky. Možná tedy 4P+, protože ty první čtyři body jsou asi nejdůležitější.
- People – tým lidí, kteří projektu dávají tvar, nabízí zkušenosti, finance a především obětují svůj čas a snahu
- Profit – jak a na čem bude projekt vydělávat, co je tou přidanou hodnotou, na kterou se projekt zaměří
- (Market) Potential – uváha o trhu, jeho rozsahu, konkurenci současné i budoucí
- Pricing – ceny nabízených produktů spolu se související segmentací budoucích (i současných, jsou-li) zákazníků
A další P? Place, Placement, Plan, Provision, Promotion a Propagation… A samozřejmě
!